srce

Formula za vitalnost vašeg srca

Objavljeno Postavljeno u Saveti

Bolesti srca i krvnih sudova vodeći su uzrok smrtnosti u svetu. Postoje brojni rizici da neka osoba oboli od ove grupe bolesti ili umre od posledica srčanog i moždanog udara, ali glavni se mogu svrstati u sedam katergorija. Ovi rizici igraju veoma značajnu ulogu za vitalnost kardiovaskularnog sistema nakon četrdesete godine života.

Za svaki od tih sedam faktora rizika postoje idealne vrednosti i one zajedno čine tzv. „formulu za zdravo srce“ predstavljenu kao 0-3-5-140-5-3-0, a koju je uvelo Evropsko udruženja kardiologa. Ako živite u skladu sa navedenim brojkama verovatno ćete živeti tri do deset godina duže nego kada se ovog recepta ne bi pridržavali tokom druge polovine vašeg života.

Šta ove brojke konkretno znače – navodimo taksativno, i po redosledu svih sedam:

0 – PUŠENJE – Prvi preduslov da sačuvamo srce i mozak od infarkta i šloga jeste da ne pušimo. U Srbiji više od trećine stanovnika svakodnevno ili povremeno puši, dok su preostale dve trećine u nekoj meri izložene duvanskom dimu. Ukoliko prestanete da pušite, vaš rizik će se smanjiti od 50%-70%.

3 – FIZIČKA AKTIVNOST – Svakog dana ili barem tri puta nedeljno treba da prepešačimo tri kilometra. Skoro dve trećine stanovnika Srbije slobodno vreme provodi fizički neaktivno, dok samo četvrtina stanovnika vežba barem tri puta nedeljno. Više od trećine zaposlenih vrši poslove koji ne zahtevaju pravu fizičku aktivnost. Ukoliko počnete redovno da vežbate, možete smanjiti rizik za 30%.

5 – ISHRANA – Značaj pet redovnih obroka u svakodnevnoj ishrani, čiji glavni deo treba da čine voće i povrće. Sveže povrće i voće konzumira svakodnevno samo polovina stanovnika Srbije, a gotovo isto toliko ljudi jede ribu manje od jednom nedeljno. Idealan svakodnevni meni sadržao bi nekoliko kockica crne čokolade, 400 g voća i povrća, čen belog luka, šaku badema uz čašu crnog vina. Bilo bi idealno u ishrani upotrebljavati i barem 100 g ribe tri do četiri puta nedeljno. Pokazalo se da na ovaj način može za 75% smanjiti rizik od pojave kardiovaskularnih bolesti.

140 – KRVNI PRITISAK – Preporuka da naš gornji krvni pritisak uvek održavamo na vrednostima ispod 140 mm živinog stuba. U suprotnom dolazi do povišenog krvnog pritiska ili hipertenzije. Skoro polovina odraslih stanovnika Srbije ima hipertenziju, ili se leči od iste. Tek svaka treća osoba sa povišenim krvnim pritiskom zna za svoju bolest,
dok samo polovina uzima lekove za snižavanje krvnog pritiska. Ukoliko gornji krvni pritisak snizite za samo 5-6 mm živinog stuba, smanjićete vaš rizik za preko 40%.

5 – UKUPNI HOLESTEROL – Preporuka da ukupni holesterol u krvi ne prelazi vrednost 5 mmol/L. Ukoliko snizite nivo holesterola za 10%, smanjićete vaš rizik za 20-30%

3- LDL HOLESTEROL – Nivo rizičnog (LDL) holesterola u krvi ne bi smeo da bude iznad 3 mmol/L.

0 – GOJAZNOST I ŠEĆERNA BOLEST – Poslednja nula u formuli ističe značaj normalne telesne težine, odnosno preporuku da nismo debeli i da nemamo šećernu bolest (dijabetes). Veza između gojaznosti i nastanka dijabetesa je česta i neraskidiva, a o tome govori i podatak da je 60% odraslih dijabetičara gojazno. Rizik koji nosi gojaznost, odnosno šećerna bolest, meri se obimom struka i muškarci ne bi smeli da imaju struk većeg obima od 95 cm, a žene od 80 cm. Svetska zdravstvena organizacija označila je gojaznost kao bolest 21. veka koja poprima znake epidemije, a među posebno ugrožene zemlje svrstana je i Srbija. Statistika je pokazala da više od polovine odraslih građana Srbije ima problem prekomerne uhranjenosti, dok gotovo petina spada u kategoriju gojaznih. Posebno zabrinjava činjenica da je sve više gojaznosti kod dece predškolskog uzrasta. Ako smanjite telesnu težinu za 10% smanjićete vaš faktor rizika za 30%.

Ostavite Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *